روز نهم، روز عرفه است که نیازی به توصیف این روز نیست، شب عرفه بسیار بسیار شب مهمی است زیارت سیدالشهدا در شب عرفه بسیار وارد شده است بزرگان، عرفا، مرحوم آقای حداد  شب عرفه که می‌شد زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام را(دعاى مخصوصى است که در مفاتیح آمده است)  می‌خواندند و به شاگردانشان هم برای خواندن این زیارت شب عرفه دستور می‌دادند. در شب عرفه قرائت دعای یا شاهد کل نجوی وارد شده است.

خواندن دعای عرفه بسیار سفارش شده است و در بعد از ظهر روز عرفه هر چه به غروب نزدیکتر باشد بهتر است. بهتر است دعاى عرفه را در سمت چپ پایین کوه جبل‏الرحمة بخوانند، همان مکانى که امام حسین علیه‏السلام دعاى عرفه را خوانده‏اند، ولى بالاى کوه جبل‏الرحمة در این روز نروید که کراهت دارد.

 غسل روز عرفه را فراموش نکنید که بسیار اثر دارد و افضل آن از صبح است تا ظهر، لیکن تا عصر هم مى‏توان انجام داد. پیامبر اکرم صلی الـله علیه و آله فرموده‏اند: با فضیلت‏ترین دعا در روز عرفه، که پیامبران قبل از من هم در روز عرفه آن را مى‏خواندند این است: «لا اله الا الـله وحده لا شریک له، له الملک و له الحمد، و هو على کل شى‏ء قدیر» خواندن این دعا اشکالى ندارد.

در روز عرفه و در عرفات کسى نمى‏تواند روزه بگیرد مگر آنکه قبلًا نذر کرده باشد و آن روزه مستحبى که براى این روز ذکر گردیده مربوط به کسانى است که در عرفات نیستند.

هر چه مسکنت دارید در این روز به خدا عرضه کنید و بگویید خدایا هنر ما در ناسپاسى و معصیت است و هنر مولى رحمت و بخشش و مغفرت است.

افرادی هم که مشّرف هستند، حساب آنها و کتابشان دیگر بسیار بسیار پُر و با نعمات و با الطاف بسیار فائزی است. خداوند به همه توفیق بدهد که مشرّف باشند و اگر هم نشد باز مطلب به جای خودش باقی است. ولایت امام علیه‌السلام و راه ولایت، راه سعی است، اختصاص به جایی ندارد و  با دلها مرتبط است و دلها را به سمت خود می‌کشاند، آن دلهایی که قابل باشند و لایق باشند  آنها را به سمت خودش می‌کشاند.

روز عرفه روزه‌اش بسیار بسیار مؤکّد است البته اگر انسان را ضعف بگیرد و نتواند دعای بعدازظهر عرفه را بخواند( البته اعمال آن روز فقط صرف دعای سیدالشهدا نیست دعاهای دیگری هم در روز عرفه هست که در مفاتیح است و آنها هم بسیار مؤکّد است) بهتر است که روزه نگیرد، ولی اگر می‌تواند روزه بگیرد و آنرا هم بخواند. مخصوصا در این ایام که روزها کوتاه است و چندان شاید برای انسان سخت و مشکل نباشد. دعای روز عرفۀ سیدالشهداء، ‌بسیار بسیار دعای عجیبی است و همه بزرگان این دعا را می‌خواندند و هم به شاگردانشان توصیه می‌کردند.